Dlaczego rozłożenie posiłków zawierających białko w ciągu całego dnia jest tak ważne? Jedzenie sześciu porcji dziennie to prawdziwe utrapienie. Czy nie mogę po prostu zjeść trzech dużych porcji?

Dla kulturystów, jak i innych sportowców, białko zawarte w pożywieniu to prawdziwy skarb. Kiedy rozłożone zostanie na składniki podstawowe – aminokwasy – może zostać użyte do syntezy hormonów peptydowych, enzymów trawiennych, włosów, paznokci (keratyna) i, co najważniejsze, nowej tkanki mięśniowej.

Z białkiem, które spożywamy jest pewien problem – w organizmie brakuje magazynu aminokwasów – nie ma ich skąd pobrać, w momencie zaistnienia takiej potrzeby. Z drugiej strony, kwasy tłuszczowe magazynowane są w komórkach tkanki tłuszczowej, a węglowodany (jako glikogen czy skrobia) w mięśniach i wątrobie. Jednak, gdy ciało potrzebuje aminokwasów, jedynym jego źródłem są mięśnie. Dlatego, gdy poziom aminokwasów we krwi spada, ciało zaczyna pożerać twoje cenne, z trudem budowane mięśnie. Tylko w ten sposób może dostać to, czego potrzebuje. Stan taki nazywamy katabolizmem. Dla kulturysty chcącego zoptymalizować wzrost mięśni jest to stan niezwykle niepożądany. By zapewnić stały wzrost mięśni, należy spożywać od pięciu do sześciu małych posiłków (30-50 g białka) dziennie. Dieta taka nie tylko pozwala na zachowanie stanu anabolicznego (dodatni bilans azotowy), ale dostarcza również ciału materiałów niezbędnych do budowy suchej masy mięśniowej.

Dodaj komentarz