Ile odpoczywać pomiędzy seriami?

silownia1

Niektóre z nowych treningów w stylu wojskowym, takie jak trening „300” czy CrossFit, minimalizują długość przerw między seriami ćwiczeń. Powód jest następujący: mięśnie i metabolizm czerpią najwięcej korzyści z wysoce intensywnego treningu. Sportowcy podnoszący ciężary (np. trójboiści) często odpoczywają przez 3 do 5 minut pomiędzy każdą serią, aby maksymalnie zwiększyć regenerację i zapewnić możliwie najlepszą jakość wysiłku podczas każdego powtórzenia.

Jeffrey Willardson z Eastern Illinois Uniwersytetu w Charleston stwierdził, że przerwy na odpoczynek są niezbędne, aby odnowić wewnętrzne środowisko mięśni, czyli uregulować przepływ krwi, dostarczyć tlen, pozbyć się zbędnych produktów, odnowić zapasy fosforanu kreatyny oraz przywrócić równowagę kwasowo-zasadową. Idealny okres odpoczynku zależy od celu treningu (np. trening siłowy, ukierunkowany na wzrost masy czy wytrzymałościowy). Swoją rolę w idealnym okresie odpoczynku odgrywa również genetyka. Niektórzy ludzie regenerują siły szybko i mogą wrócić do formy już po 1-3 minutach pomiędzy seriami, podczas gdy inni potrzebują więcej odpoczynku. Poziom treningu to również istotny czynnik. Wyszkoleni sportowcy trenują czasem odpowiednio ciężej niż zwykli ludzie, mogą więc potrzebować więcej odpoczynku.

Z drugiej strony ludzie nie trenujący regularnie, zazwyczaj nie mają dobrej kondycji i potrzebują dłuższych przerw niż zawodowcy, którzy szybciej regenerują siły. Oczywistym jest, że nie ma jednej określonej długości odpoczynku, która byłaby dobra dla wszystkich. Wybierz długość przerwy, na przykład 1 minutę pomiędzy seriami, i sprawdź, jak działa to w twoim przypadku. Eksperymentuj z różnymi długościami odpoczynku.

Dodaj komentarz