Periodyzacja treningu przyśpiesza wzrost siły i wielkości

Podział treningu na okresy urozmaica ćwiczenia, objętość i intensywność treningu w ciągu całego roku, pozwala także na zróżnicowanie jednego treningu do kolejnego. Periodyzacja polepsza rozwój podstawowej siły, maksymalnej siły, ogólnej kondycji i regeneracji. Czterdzieści lat temu prawie wszyscy sportowcy amerykańscy trenowali tak mocno, jak tylko to było możliwe. To prowadziło do przetrenowania i kontuzji związanych z przemęczeniem. Periodyzacja treningów została spopularyzowana w krajach bloku wschodniego, takich jak Związek Radziecki czy wschodnie Niemcy. Technika ta stopniowo przedzierała się na zachód i od 1980 r. stała się ważną częścią metod treningu. Sportowcy korzystają z periodyzacji od wielu lat, ale pojawiło się niewiele publikacji na temat tej techniki. Większość naszych informacji opartych jest na metodzie prób i błędów oraz na obserwacjach sportowców i ich trenerów. Badacze z Texas Woman’s University i z National Strenght and Conditioning Association stwierdzili, że potrzebna jest większa ilość długoterminowych badań, aby pomóc w zrozumieniu periodyzacji treningu. Powinny one zawierać obserwacje i badania, pomocne w dostosowaniu tej techniki do wymogów aktualnej kulturystyki.

Dodaj komentarz